Ze mogen wel weten dat ik ziek ben, maar niet zien. Wanneer u heel ziek bent maakt het verlies van uw haar dan nog iets uit? Ja, héél véél, zeggen de vrijwilligers van de Stichting Puik voor Elkaar!

Het jaarverslag 2017 ligt voor u klaar!

De Stichting Puik voor Elkaar wenst u een super gezond 2018 en blikt terug op het afgelopen jaar!

2017 was een hectisch en bijzonder jaar met geweldige resultaten. Hectisch klinkt misschien niet positief maar was het voor ons wel. Soms moet je even je neus stoten om een paar stappen te zetten. Graag vertel ik u hoe hard het bestuur samen met alle 27 vrijwilligers gewerkt heeft om te doen wat zij zo graag doen! De stichting geeft pruiken aan vrouwen die als gevolg van behandelingen tegen kanker hun haar (gaan) verliezen en zelf geen pruik kunnen betalen.

Waar alles om draait bij Puik! Onze doelgroep!

De selectiecommissie heeft vele aanvragen binnen gekregen in 2017. Om de selectie makkelijker te laten verlopen heeft Willeke een excel gemaakt waarin de kosten ingevuld kunnen worden zodat de cliënten allemaal op de juiste manier gescreend worden. Alle kosten worden meegenomen en de draagkracht van de aanvraagster wordt berekend. Sinds enkele jaren betalen wij de gehele pruik dus ook het eigen risico. Natuurlijk betalen wij het gehele bedrag ook als mensen hun eigen risico verhoogd hebben.

U zult zich misschien afvragen wie deze mensen zijn die een aanvraag indienen? Daarom zullen wij u enkele voorbeelden geven:

• Een vrouw op leeftijd, met artrose en osteoporose, is alleenstaand. Na de operatie waarbij borst en lymfeklieren verwijderd moesten worden, en zij er daarbij een oedeemarm aan overhield, verblijft momenteel in het Zorghotel. Haar financiën doorgenomen, Mevrouw leeft heel zuinig, gezien bijvoorbeeld de kosten die ze maakt voor gas/licht, slechts 60 euro. Dat zijn we nog nergens tegengekomen. Mevrouw heeft een eigen woning, de lasten zijn laag, maar kan daar niet meer blijven wonen gezien lichamelijke klachten. Mevrouw wil dit jaar haar huis te koop zetten, maar door het zijn moet het uitgesteld worden. Zij was erg blij te horen dat ze in aanmerking komt voor een pruik via Puik. Zo ziet u; dan wel een huis maar nu niet genoeg middelen om zelf een pruik te kunnen betalen.

• Beste Denise Tchai van Puik voor Elkaar,
Ik kwam erachter dat ik geen foto meer heb gestuurd van Thirza met pruik. Bij deze en hieronder nog een berichtje. Toen Thirza afgelopen 26 april hoorde dat ze Hodgkin had, schrok zij enorm en één van haar eerste vragen was dan ook “verlies ik mijn haar”. Direct werd dit beaamt. In het ziekenhuis startte in mei gelijk de onderzoeken en chemobehandelingen en had Thirza een gesprek met Iris van Aderans Hair Centre. Iris wist op ervaren en professionele wijze Thirza gerust te stellen door de mogelijkheden van een pruik te bespreken. Thirza en ook wij als ouders, zijn Puik voor Elkaar heel dankbaar voor het zorgdragen van de prachtige pruik voor Thirza. Dat het echt haar is en heel veel mensen het nauwelijks hebben gezien dat Thirza al heel snel overging op haar pruik, heeft heel veel voor Thirza betekend. De pruik heeft er voor gezorgd dat Thirza met heel veel zelfvertrouwen naar school bleef gaan ondanks de bijwerkingen en het ziek zijn door de chemokuren. De behandelingen zijn inmiddels achter de rug (chemo en bestralingen) en Thirza’s eigen haar komt al weer langzaam terug. Zij draagt haar pruik nog iedere dag en mede door haar pruik krijgt ze zo veel complimenten dat ze er zo goed uit ziet. De foto die we meesturen is gemaakt op de dag dat ze haar eigen haar werd afgeschoren en haar pruik kreeg. Het afscheren was een moeilijk moment dat ze samen met haar nieuwe vriendin Evi heeft gedaan. Evi heeft ze in het ziekenhuis leren kennen en samen hebben zij dit proces doorgemaakt. De foto zegt genoeg. Na het moeilijke moment van het verliezen van hun eigen haar, konden ze samen toch stralend op de foto met hun nieuwe pruik.
Hartelijke groeten,
Gerard, Corinne (ouders) en Thirza Jansen van Rosendaal

• Beste Yolanda
Ik wil u even laten weten dat u me heel erg gelukkig hebt gemaakt met het helpen voor een pruik. Ik voel me hierdoor een stuk zekerder na alle onzekere tijden die ik heb. Ik wil u daarom bedanken voor wat u gedaan hebt voor me en dat waardeer ik zeer erg.
Het is toch al niet fijn ziek te zijn en dat deze stichting daar dan een steentje aan bij draagt geweldig. Het staat me goed en voel me er goed bij en het geeft me een gevoel dat ik niet aangekeken word omdat ik ziek ben.
Nogmaals hartstikke bedankt! Ik voel me nu weer oke na de chemo en kom weer vaker buiten doordat ik me veilig voel met de pruik die jullie me gedoneerd hebben, .Het valt de mensen niet op dat ik een pruik draag mede mogelijk gemaakt door Francy salon ook natuurlijk. Die denkt voor je mee en leeft zo mee dat het me bijna geen verdriet heeft gedaan dat mn haar er af moest, Tuurlijk wel een traantje gelaten maar gezien de omstandigheden toch blij met deze look. Thks nogmaals.

Een van de dames, Christi-Ann, werkte ook mee aan de fotoshoot. Zij vertelde ons toentertijd al dat zij een ongunstige prognose had gekregen en een onzekere toekomst tegemoet ging. Inmiddels heeft ze ons laten weten dat ze is uitbehandeld. Zij heeft ons gevraagd, in voorbereiding op haar afscheid, of wij die dag spaarpotten willen aanleveren. Zij heeft besloten om op haar rouwkaart te vermelden dat zij graag donaties ontvangt voor de Stichting Puik voor Elkaar als dank voor de mooie pruik en de dierbare herinnering aan de Puike fotoshoot in maart 2017.

9 februari 2017 zijn we naar Peels Haarmode in Eindhoven afgereisd. We namen met de andere haarwerker eerst een kijkje in het mooie bedrijf van Jeroen Peels. Daarna kregen we een lunch aangeboden en werd de bijeenkomst voortgezet bij Jeroen thuis. Eenmaal per jaar komen we samen met alle haarwerkers waar we landelijk mee werken om ervaringen te delen en afspraken te maken hoe we het komend jaar gaan werken, waar wij en zij tegenaan lopen, welke kwaliteit pruik we leveren en we bespreken bijvoorbeeld wie welke pruik krijgt.

In de maand december hebben we de staffel net als vorig jaar verhoogd met € 100,= dit i.v.m. de dure december maand. Het viel ons op dat Puik meer bekendheid heeft gekregen binnen de ziekenhuizen, want daar komen nu meer aanvragen vandaan.

In november werd de 750ste pruik geschonken! In 2017 zijn 125 aanvragen binnengekomen. 17 aanvragen zijn niet doorgegaan. In 2016 hadden we in totaal 114 aanvragen, waarvan er 22 niet zijn doorgegaan. Dit betekent dat wij 17% meer aanvragen hebben binnengekregen. Een mooi resultaat! De pruiken worden elk jaar een beetje duurder, ook dit jaar hadden wij te maken met een normale prijsverhoging. We hebben wel veel jonge mensen geholpen. De jongeren krijgen een pruik van echt haar. Dit is een stuk duurder. We hebben de uitgaven aan de doelgroep met 60% zien stijgen. In 2017 is de pruiken collectie uitgebreid met het merk Ellen Wille. Kijk maar eens online bij afbeeldingen, het zijn allemaal trendy modellen die geshowd worden door Raquel Welch. Geen stoffig imago bij deze pruiken!

Het kantoor en de administratie!

Het blijkt niet altijd eenvoudig te zijn dat vrijwilligers thuis werken. Samenwerken gaat vaak veel makkelijker op kantoor. Daarom is er gekozen voor een groter kantoor. We hebben hier lang over moeten nadenken maar deze stap moest gezet worden. Gelukkig was er een grotere ruimte beschikbaar in het Ondernemershuys dus in één dag was de klus geklaard. Geen verhuizing naar een ander pand, nee, heel eenvoudig van de 2e naar de 1e. We zijn van 16,5 naar 32 m2 gegroeid. We hebben nu 5 werkplekken en voldoende loopruimte. We zijn overgestapt van OneDrive naar WD My Cloud. Deze server hebben we gekocht en de meeste vrijwilligers die met documenten werken van de stichting kunnen erop inloggen. Ons emailverkeer liep vast, de vele accounts die onze stichting heeft; zowel afdelingse-mailadressen als persoonlijke werden allemaal geforward, dit resulteerde erin dat er e-mails kwijt raakte. Uiteindelijk werd er voor het Office 365 pakket gekozen en heeft iedere vrijwilliger nu een exchange Online Kiosk Licentie. Het hele systeem is zo opgebouwd dat we iedere mail kunnen volgen en op het secretariaat overal een kopie van ontvangen. De boekhouding ging over van Excel naar Exact Online. Aan het eind van 2017 werd een beginnetje gemaakt om in 2018 ook de afdeling sponsoring met het CRM van Exact te laten werken. Alles werd dit jaar dus geprofessionaliseerd. Iedereen die er weleens mee te maken heeft gehad weet hoeveel werk c.q. tijd dit soort wijzigingen kosten. Samen met Suzanne de Bruin is dit allemaal gerealiseerd, Suus, super dat je dit geklaard hebt! We konden gelukkig rekenen op hulp van professionals die ons geheel belangeloos uit de brand hielpen als we vast liepen. Daarom onze speciale dank aan Ivan Broekhuizen, Mark Stoopman, Dennis Huisman en Marieken Neijman.

De media

Het resulteerde in leuke artikelen. Nedelko die haar pand knalroze kleurde voor de komst van de zakenborrel van Puik. De Puike Rally Experience en andere georganiseerde activiteiten van de stichting. Dit jaar zijn zowel Michaela als Nel voor Puik geïnterviewd voor de radio. De drie interviews werden uitgezonden in de regio Capelle, Albrandswaard en Hoeksche Waard. Op het ogenblik zijn wij druk bezig om de media te gaan “veroveren”. Ebru Umar gaat ons hierbij helpen. Meer landelijke bekendheid is ons streven voor 2018. Een YouTube Kanaal werd geopend. Er staan al leuke dingen op!
Kijk maar eens ......

Er werd een nazorgtraject opgestart. De cliënten die een pruik hebben gekregen werden/worden enkele weken nadien gebeld hoe het met ze gaat of ze tevreden zijn met de pruik. Als er dan iets is kunnen wij alsnog ingrijpen. Maar er wordt ook gevraagd of zij willen helpen om puik nog bekender te maken zodat andere vrouwen ons kunnen vinden. Niets is verplicht maar zij kunnen helpen door bijvoorbeeld hun verhaal op te schrijven, een foto inleveren of een bedankje te sturen. Dit kunnen wij dan voor mediadoeleinden gebruiken. Verschillende vrouwen hebben hieraan meegewerkt. Hierdoor werd op 23 februari een fotoshoot georganiseerd bij Konijnendijk Mode in Zuid-Beijerland en op 6 maart bij Jeans&Zo in Rotterdam. Tussen de bedrijven door zijn de dames geïnterviewd door onze tekstschrijfster Marjolein Tan en zullen de verhalen inclusief de foto’s in 2018 in de media geplaatst worden. Om de modellen Christi-Ann, Yvet, Loes, Melissa en Cheqitha te bedanken werden zij uitgenodigd voor een verwendag. De reacties waren heel goed, niet alleen van de dames zelf. Ook het Puike team werkte onderling goed samen. Fotografe Petra van der Veer heeft op respectvolle wijze mooie plaatjes van de dames geschoten. Met en zonder pruik. De dames kregen een mooie goodybag, gevuld met cosmetica van Paalman drogisterij en Beautysalon Evelyne. Inclusief kledingbonnen van Konijnendijk en Jeans & Zo. Konijnendijk zorgde voor een kleurenanalyse en een lekkere lunch in hun restaurant en bij de 2e sessie zorgde Croissanterie de Gouden Snor voor lekkere broodjes. We gaan in het nieuwe jaar beginnen met deze serie portretten.

Verder verzamelde de afdeling media slogans van de cliënten die worden geplaatst op de Social Media van de stichting. We hebben een prijsvraag uitgeschreven die we online verspreid hebben. Deze werd ook verstuurd naar onze contacten in de gezondheidszorg. We wilden hiermee zoveel mogelijk mensen bereiken die werkzaam zijn bij oncologisch gerelateerde afdelingen. Bijvoorbeeld verpleegkundigen of maatschappelijk werkers maar ook artsen. De winnares Ingrid van de Borden van het Erasmus MC won een mooie prijs, een equipe voor de Puike Rally Experience inclusief een mooie nieuwe Mercedes, voor die dag aangeboden door Autobedrijf Wust!

Een Raad van Aanbeveling werd opgericht. Een aantal mensen uit verschillende disciplines zijn hiervoor benaderd en hebben allen zeer enthousiast gereageerd, waaronder:
Petra van de Laar, winnaar Rotterdamse Ondernemersprijs 2003,
Jolande van Loon, Notaris Ploum, Lodder en Princen, Mylene d’Anjou, actrice en cabaretière, Ebru Umar, Columniste, Marceline Bloemheuvel, Accountant Hermans & Partners, Marjolein van de Boogerd, Advocaat Griph, Erika Mes, Personal Trainer & Body en Mind coach, voormalig topsporter en meervoudig Nederlands, Europees en Wereldkampioen Fitness en Marjolein van der Meer Mohr, burgemeester van Rucphen. De bovengenoemde eerste drie kunt u al zien op onze website en de andere volgen binnenkort. Lees meer ...

De sponsoring

Er werd nieuw briefpapier ontwikkeld speciaal voor een ieder die iets voor puik wil betekenen. Dit briefpapier is voorzien van een ander logo, het actie logo.

De CRM module van Exact is geactiveerd en we zijn bezig met het importeren van alle gegevens van de contacten van de stichting. Wij gaan ervanuit dat het systeem in het voorjaar van 2018 helemaal draait. Hiermee kunnen wij van onze sponsoren een klantenkaart bekijken zodat we exact kunnen zien wat deze sponsor gedaan heeft voor puik, maar we kunnen ook zien bij de prospects waar we deze voor hebben uitgenodigd. Zo kunnen wij in de toekomst gericht gaan mailen met bijvoorbeeld alle golfers of andere doelgroepen.

De zakenborrel was in maart bij Daamen & van Sluis, in juni op het Outdoor Zuid-Holland Event bij Fishalicious en in augustus bij Nedelko. De drie zakenborrels waren zeer geslaagd en Monique de Jong van Nedelko heeft ons zelfs weer uitgenodigd om een borrel te geven in 2018! Geweldig, wat een gastvrijheid van alle partijen.

De vrienden van de stichting hebben € 7015,= opgeleverd. Omdat het van groot belang is dat we vaste terugkerende inkomsten hebben wil ik u via deze weg van harte uitnodigen om ook Vriend te worden. Vrienden kunnen het leven weer een beetje puik maken voor mensen die een grote strijd leveren tegen kanker en ook nog eens hun haren verliezen. U bent al vriend voor € 25 per jaar!
Wordt ook puike vriend, klik hier ...

Het Puike Pruikje is ook in 2017 weer verkocht. Voor de beeldjes die gemaakt zijn is gratis een keramiek stempel gemaakt door de stempelmakerij van Simone van den Berg uit Amersfoort. Kunstenares Hetty Bouman heeft nu tijdens het maken van de beeldjes meteen een afdruk van Puik voor Elkaar in de beeldjes laten zetten.

De afdeling haar doneren hebben wij in 2017 opgeheven. Het ontbreekt ons aan vrijwilligers en tijd om deze afdeling goed te kunnen laten draaien. Alle haardonateurs kregen een kaart of een award als dank. Dit bleek niet meer haalbaar. Regelmatig worden er nog staarten naar ons opgestuurd. Deze worden door ons verzameld en verkocht. Net als voorheen, waarvoor onze dank via deze weg.

De planning van de evenementen die de stichting in eigen beheer organiseert is dit jaar anders verlopen dan u van ons gewend was. De laatste golfdag werd gehouden op 13 oktober 2016 en het lag in de lijn der verwachting dat deze weer in oktober 2017 gehouden zou worden. Maar doordat de 2e rally afgelopen september werd gereden schoof de golfdag daardoor een half jaartje op naar het voorjaar van 2018.

De Puike Rally Experience 2017 was een daverend succes! Klik op onderstaande link om nog even na te genieten van de mooie foto’s, de geweldige video en het verslag!
Klik hier ....

Wel moeten we concluderen dat het voor de stichting niet haalbaar is om zo’n grote organisatie elk jaar te laten plaatsvinden.

De spaarpotten van de stichting doen het goed. Olga van Kampen werkt alles bij en stuurt het team van spaarpotplaatsers aan en registreert alles. Onze lieve vrijwilliger Andrea Noot, onze spaarpotplaatser Rijswijk en omgeving is helaas getroffen door longkanker. Ze heeft in 2017 ook chemobehandelingen ondergaan. We wensen haar allemaal heel veel sterkte.

De Fondsen hebben dit jaar € 7500 opgebracht, wij zijn de Stichting Physico die ons al jaren steunt zeer erkentelijk.

De vrijwilligers

Op 14 december kwamen de vrijwilligers voor het laatst bij elkaar op de Kerst Vrijwilligersbijeenkomst. Voor alle aanwezigen stond een knalroze kerstpakket onder de kerstboom. Het pakket werd samengesteld door de volgende sponsoren:
Plus Value, Aderans Haircenters, Blah Blah, Ici Paris, Foto Berg, Banketbakkerij Winkelman en Angelique Haak. We willen Nel hartelijk bedanken voor de leuke artikelen die zij heeft weten te regelen, super!

Een vooruitblik op 2018

De voorbereidingen voor de aanstaande golfdag zijn in volle gang. De Puike Golfdag 2018 is gepland op maandag 7 mei en zal als vanouds worden gehouden bij Rhoon Golfcenter. Het belooft weer een super gezellige dag te worden met de nodige hapjes, drankjes en verrassingen in de baan.

Aart Bloemheuvel (IRS Forensic Investigations & Integrity Services) heeft de stichting aan het einde van het jaar een prachtig voorstel gedaan! Met zijn Amazing Sailing Zeeland organiseert hij geheel belangeloos een zeiltocht vanuit Sint Annaland. Met maar liefst 11 zeilboten kunnen we tegen elkaar strijden! Per boot kunnen 8 personen meevaren. U gaat na een ontvangst met koffie en gebak aan boord en u zeilt zelf onder leiding van een ervaren schipper. Onderweg nuttigt u een lunch en daarna start de regatta waar u scherp gaat varen en wellicht wint u dan de Pruiken Regatta! Na de steigerborrel sluiten wij de avond af met een heerlijk kreeftendiner! Binnenkort zullen wij u uitgebreider informeren www.amazingsailingzeeland.com

Dan wil ik nu graag afsluiten met ons allergrootste nieuws voor de toekomst!

Het is u vast weleens opgevallen in onze media dat onze cliënten ook regelmatig jonger dan 18 jaar waren. In de randstad helpen wij al jaren kinderen die via onze haarwerkers bij ons worden aangemeld.

Na lang beraad hebben wij besloten om dit openbaar te maken en uit te breiden. Wij gaan vanaf 2018 naast volwassenen ook kinderen helpen, niet alleen in de randstad maar in heel Nederland! Dus vanaf januari 2018 krijgt een ieder die als gevolg van behandelingen tegen kanker zijn haren gaat verliezen en zelf geen pruik kan betalen een pruik van de Stichting Puik voor Elkaar.

Wij zullen hiervoor de ouders screenen. De selectiecommissie zal dezelfde procedure volgen of het nu een man, vrouw of jongen of meisje is.

Wij zijn trots u dit nieuws te kunnen u vertellen en zien onze uitgebreidere missie voor het komend jaar met veel positiviteit tegemoet. Want hoe mooi is het dat wij naast de volwassenen nu ook kinderen in heel Nederland mogen gaan helpen!

Wij wensen u namens de Stichting Puik voor Elkaar een gelukkig, gezond en sportief 2018!

Namens het bestuur en alle vrijwilligers,
Lilian van Maanen
Stichting Puik voor Elkaar

Komt u ons team versterken? Wij zijn op zoek naar:

• Vrijwilliger selectie: u screent en onderzoekt de financiële situatie van de aanvrager, u neemt telefonisch contact op met de aanvrager, u werkt hierbij conform de selectieprocedure.

• Vrijwilliger nazorg; u belt de cliënten die een pruik van de stichting hebben ontvangen op en vraagt hoe het gaat en of zij tevreden zijn over de pruik. U vraagt ook of zij willen helpen om puik nog bekender te maken zodat andere vrouwen ons kunnen vinden. Werken op een computer is een pre maar hoeft niet perse.

• Vrijwilliger administratief ondersteuning kantoor; u bent een punctuele juf die op kantoor de puntjes op de i kan zetten. We denken ook aan het opruimen van het kantoor, even een stofzuigertje erdoor, soms de ramen zemen, maar ook aan het maken van een power point, het openen van de post en de mailbox. Het is een functie voor 4 uur in de week.

• Vrijwilliger administratief ondersteuning gezondheidszorg; u houdt de gegevens van de gezondheidszorg bij, u zoekt naar adressen van ziekenhuizen, klinieken, inloophuizen en andere oncologisch gerelateerde locaties.

• Vrijwilliger administratief ondersteuning media; Iemand die de media-administratie kan doen. Inclusief social media, voor de website werken in een crm, mailingen via mailchimp. Word, Excel een must. Exact CRM een pre!

• Vrijwilliger administratief ondersteuning financiën: Iemand die de financiële administratie doet. Exact is een must.

AGENDA 2018

Februari  Landelijke Haarwerkersbijeenkomt Hairmasters Almelo.
19 april Vrijwilligersbijeenkomst Ondernemershuys Barendrecht
7 mei 5e Puike Golfdag Rhoon Golfcenter, Rhoon